Ensimmäisinä kontaktipäivinä
tutustuimme opettajakoulutukseen kokonaisuutena. Kävimme läpi ydinasioita,
kuten pedagogiikkaan, opettajan identiteettiin sekä opettajan osaamiseen
liittyviä asioita. Opettajan osaamiseen kuuluu viisi ydinosaamiskokonaisuutta,
jotka pitäisi nyt puolentoista vuoden aikana ottaa hanskaan. Puhuimme
arviointiosaamisesta, ohjaamisosaamisesta, hyvinvointiosaamisesta sekä kumppanuus-
ja kulttuuriosaamisesta.
Työskentelimme pienryhmissä,
kukin ryhmä yhden kohdan parissa. Jaoimme keräämämme materiaalin koko ryhmän
kesken, ja näin saimme hyvän ja kattavan patteriston käyttöömme jokaisesta
viidestä kohdasta.
Henkilökohtaistaminen, eli
HOPS, oli yksi aihe ensimmäisinä lähipäivinämme myös. Tämän hoidinkin jo saman
tien. Teatterikorkeakoulun opinnot sujahtivat mukavasti vapaasti valittaviin
opintoihin, joten 6 opintopistettä on jo plakkarissa. Enää 54 jäljellä!
Kohti
monimuotoisia oppimisympäristöjä 14 op
Syksy 2016 rakentuu oppimisympäristöajattelusta,
oppilaitosten toimintakulttuurista, oppimisympäristöharjoittelusta ja
seminaarista. Näiden lisäksi pääsen aloittamaan kasvatustieteen opinnot.
Teimme pienryhmäjaot, ja
ensimmäiseksi välitehtäväksemme saimme tutustua aiheeseen oppimaan oppiminen ja
tästä aiheesta pitäisimme myös 20 minuutin opetustuokion. Työskentelimme pienryhmän
jäsenten kesken Whatsapp:ssa ja Tabulassa. Keräsimme kukin tahoillamme aiheesta
materiaalia, ja lopuksi yksi jäsenistä koosti aiheesta napakan PowerPointin.
Oppimiseen vaikuttavat monet asiat, kuten asenne, sosiaaliset taidot,
persoonallisuus, ympäristö ja temperamentti.
Tässä
on lähteenä ollut peda.net:
Mitä
oppimaan oppimisen taito on?
- Tiedostat ja ohjaat omaa oppimistasi haluamaasi suuntaan. Osaat asettaa tavoitteita, valita ja toteuttaa strategioita (suunnitelmia ja toimintatapoja) sekä ymmärrät, mitä ja miten voit arvioida ja tarkkailla oppimistasi.
- Eräänlainen ”työkalusi”, jota kuljetetat oppimistilanteesta ja koulutuksesta toiseen, läpi elämän.
- Jos omaat taitavan oppimaan oppimisen taidon, se mahdollistaa sinulle uusien, aiempaa tehokkaampien toimintatapojen keksimisen ja edelleen taitojen soveltamisen uudenlaisissa tilanteissa.
- Kykyäsi ja haluasi ottaa vastaan oppimishaasteita, valmiutta jatkaa työskentelyä myös silloin, kun kohtaat epäonnistumisia ja tehtävät ovat sinulle vaikeita. Myöskin kykyäsi iloita ja nauttia uusista haasteista, oppimisesta ja omasta ja osaamisesta.
Oppimaan oppimiseen vaikuttavat:
1. Suhtautumisesi oppimistilanteeseen:
- Myönteinen asenne oppimiseen, halu oppia uutta, uteliaisuus
- Tehtäväsuuntautunut asenne (haluat kehittää toimintaasi asettaen itsellesi tavoitteita, olet pitkäjänteinen ja pohtiva)
- Uskot onnistumiseen
- Hyväksyt virheet ja erehdykset , siedät pettymyksiä ja vaikeuksia
- Olet luova ja rohkenet kokeilla uutta
- Uskallat ajatella itse ja osaat suhtautua asioihin rakentavan kriittisesti
2. Sosiaaliset taitosi:
- Osaat kunnioittaa muita mm. kuuntelemalla muita ja odottamalla omaa vuoroa
- Hyväksyt erilaisuutta
- Osaat keskustella ja neuvotella muiden kanssa sekä selvittää ristiriitoja
- Tiedät ja osaat hyvät käytöstavat
3. Persoonallisuuteesi liittyvät ominaisuudet:
- Sinulla on kohtuullisen vahva itseluottamus
- Olet vastuuntuntoinen
- Osaat pyytää ja ottaa vastaan apua
- Pystyt keskittymään pitkäjänteiseen työskentelyyn
- Kunnioitat sääntöjä ja koulun henkilökuntaa
- Osaat ohjata ja organisoida toimintaasi ja ajankäyttöäsi
4. Oppimisympäristösi:
- Ympärilläsi on turvallinen yhteisö ja hyväntuulinen ilmapiiri, jossa hyväksytään erilaisuus ja erehtyminen
- Yhteisössäsi puututaan kiusaamiseen tiukasti ja heti
- Oppimisympäristösi on kannustava, jossa keskitytään oppimiseen ja tuetaan toinen toistaan
- Opetusryhmäsi on riittävän pieni kohtuullisen rauhallinen, jossa on mahdollisuus saada herkästi apua
- Tiedostat ja ohjaat omaa oppimistasi haluamaasi suuntaan. Osaat asettaa tavoitteita, valita ja toteuttaa strategioita (suunnitelmia ja toimintatapoja) sekä ymmärrät, mitä ja miten voit arvioida ja tarkkailla oppimistasi.
- Eräänlainen ”työkalusi”, jota kuljetetat oppimistilanteesta ja koulutuksesta toiseen, läpi elämän.
- Jos omaat taitavan oppimaan oppimisen taidon, se mahdollistaa sinulle uusien, aiempaa tehokkaampien toimintatapojen keksimisen ja edelleen taitojen soveltamisen uudenlaisissa tilanteissa.
- Kykyäsi ja haluasi ottaa vastaan oppimishaasteita, valmiutta jatkaa työskentelyä myös silloin, kun kohtaat epäonnistumisia ja tehtävät ovat sinulle vaikeita. Myöskin kykyäsi iloita ja nauttia uusista haasteista, oppimisesta ja omasta ja osaamisesta.
Oppimaan oppimiseen vaikuttavat:
1. Suhtautumisesi oppimistilanteeseen:
- Myönteinen asenne oppimiseen, halu oppia uutta, uteliaisuus
- Tehtäväsuuntautunut asenne (haluat kehittää toimintaasi asettaen itsellesi tavoitteita, olet pitkäjänteinen ja pohtiva)
- Uskot onnistumiseen
- Hyväksyt virheet ja erehdykset , siedät pettymyksiä ja vaikeuksia
- Olet luova ja rohkenet kokeilla uutta
- Uskallat ajatella itse ja osaat suhtautua asioihin rakentavan kriittisesti
2. Sosiaaliset taitosi:
- Osaat kunnioittaa muita mm. kuuntelemalla muita ja odottamalla omaa vuoroa
- Hyväksyt erilaisuutta
- Osaat keskustella ja neuvotella muiden kanssa sekä selvittää ristiriitoja
- Tiedät ja osaat hyvät käytöstavat
3. Persoonallisuuteesi liittyvät ominaisuudet:
- Sinulla on kohtuullisen vahva itseluottamus
- Olet vastuuntuntoinen
- Osaat pyytää ja ottaa vastaan apua
- Pystyt keskittymään pitkäjänteiseen työskentelyyn
- Kunnioitat sääntöjä ja koulun henkilökuntaa
- Osaat ohjata ja organisoida toimintaasi ja ajankäyttöäsi
4. Oppimisympäristösi:
- Ympärilläsi on turvallinen yhteisö ja hyväntuulinen ilmapiiri, jossa hyväksytään erilaisuus ja erehtyminen
- Yhteisössäsi puututaan kiusaamiseen tiukasti ja heti
- Oppimisympäristösi on kannustava, jossa keskitytään oppimiseen ja tuetaan toinen toistaan
- Opetusryhmäsi on riittävän pieni kohtuullisen rauhallinen, jossa on mahdollisuus saada herkästi apua
Mielenkiintoista oli myös
kuulla muiden ryhmien esityksiä. Oppimistyylit oli kiinnostava aihe. Aisteihin
perustuvia oppimistyylejä ovat auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettinen.
Auditiivinen oppija oppii parhaiten kuuloaistin avulla, visuaalinen taas kuvien
ja kinesteettinen puolestaan tekemällä ja kokeilemalla. Opettajan kannalta on
tietenkin tärkeätä osata ottaa huomioon opetuksessaan erilaiset oppijat, mutta
en oikein usko, että kukaan oppii pelkästään yhden aistin kautta.
Yksi ryhmä esitteli erilaisia
muistitekniikoita. Ymmärtäminen on tärkeätä, että asian voi muistaa. Muistia
voi harjoittaa, mm. sanaristikoita tekemällä. Teimme harjoituksen, jossa piti
muistaa rimpsu sanoja oikeassa järjestyksessä. Tässä toimi hyvin ”muistipolku”,
joka tarkoittaa sitä, että muistettavat sanat muodostavat tarinan.
Esteettömyys
ja saavutettavuus oppimisympäristössä
(Kosti
Nivalainen)
Inklusiivinen
oppilaitos = esteetön oppilaitos
Kuinka edesautan
esteettömyyttä ja saavutettavuutta oppimisympäristössä?
-
turvallisen oppimisympäristön poistaminen
-
oppimisesteiden poistaminen
-
vahvuuksien löytäminen
-
usko opiskelijan mahdollisuuksiin
-
realististen tavoitteiden asettaminen
-
myönteiset oppimiskokemukset: kehuminen, palkitseminen
-
elämän ja oppimisen ohjaaminen
-
kartoita oppijan taidot
-
tue oppimisprosessi
-
tee oppiminen näkyväksi opiskelijalle
Onnistuneen
ohjauksen edellytykset
1.
Kehitä filosofiaasi
o
oma ihmiskäsitys, näkemys ohjaamisesta ja
oppimisesta
2.
Ymmärrä oppijoiden erilaisuus
o
persoonallisuus, oppimistyyli, historia,
oppimissyyt ja tunteiden vaihtelu
3.
Luo uhaton, avoin ja kannustava ilmapiiri
4.
Selkeytä tavoitteet
5.
Ole aito ja uskottava
6.
Anna haasteita
7.
Edistä kokeilua ja soveltamista
8.
Seuraa miten oppijat kokevat oppimisen
Yhdenvertaisuus ja esteettömyysajattelu perustuvat
yhdenvertaisuuslakiin (L21/2004).
Oppimisympäristön
esteettömyydellä tarkoitetaan
1.
Fyysistä esteettömyyttä
2.
Tietoteknistä esteettömyyttä
3.
Asenne-esteettömyyttä
4.
Pedagogista esteettömyyttä
Monikulttuurisuus
opetustyössä
-
monikulttuurisuudesta ei ole olemassa yhtä,
kaiken kattavaa määritelmää
Monikulttuurisuudesta
moninaisuuteen: eri kulttuurien välistä rinnakkaiseloa = erilaisuuden
hyväksymistä ja arvostamista.
Riskitilanteita
oppimisympäristössä:
-
moniperustainen syrjintä – opiskelija kuuluu
useampaa vähemmistöryhmään
-
erityisopetuksen tarpeessa olevat
-
pääsykokeisiin liittyvät: kieli, maksut
-
oikeus omaan identiteettiin
Kulttuurien kohtaaminen
herättää kysymyksiä: Miksi he tekevät noin, saako noin tehdä?
Sulautuva
opettaja pitää monikulttuurista koulua rikkautena, pyrkii kuitenkin
muuttamaan käyttäytymistä totutuksi. ”Maassa maan tavalla”.
Rutinoitunut
opettaja korostaa kovaa työtä, on ennakkoluuloinen. Erilaisuus on
ongelma, ja opettaa vain sen, mitä opetussuunnitelma edellyttää.
Suvaitsevainen
opettaja on kiinnostunut ja pitää monikulttuurisuutta rikkautena.
Haluaa opettaa suvaitsevaisuutta myös muille.
Interkulttuurinen
opettaja on suvaitsevainen ja itsekriittinen. Vahvistaa oppijan
omaa kulttuuri-identiteettiä, ja kehittää omaa opettajuuttaan.
Kypsän kansainvälisen henkilön ominaisuuksia:
-
on perusturvassa omassa maassaan, mutta kokee turvallisuutta
myös muualla
-
on aktiivisesti kiinnostunut edistämään kansainvälistä toimintaa
-
on tutkinut oman kansainvälisyytensä motiiveja ja luonnetta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti