tiistai 7. marraskuuta 2017

Muuttuva työ ja oppiminen



Tässä kokonaisuudessa perehdyttiin pienryhmissä seuraaviin teemoihin:
  1. Minkälaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat tulevaisuuden ammattilaisina?
  2. Minkälaista asiantuntijuutta omalla koulutusalalla tarvitaan tulevaisuudessa?
  3. Mitä on ennakoiva ajattelu ja työtapa opettajan työssä?
  4. Millaista on opettajan työhön sisältyvä yhteistoiminta?
  5. Miten työelämän muutos näkyy oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja opetuksen järjestämisessä?
  6. Mitä uudistuva opettajuus edellyttää oman opettajana kehittymisen kannalta?
  7. Pienryhmän oma kysymys.
Oma ryhmän kesken tutkittiin millaista on opettajan työhön sisältyvä yhteistoiminta. Kiteytän tähän ammattikorkeakouluopettajan ulkoisia verkostoja:

Alumnit:
Opettaja pitää yhteyttä valmistuviin opiskelijoihin. Heiltä saa viimekäden tietoa siitä mihin ja minkälaisiin töihin valmistunut on päässyt. Jos on päässyt töihin. Alumnit pitävät opettajaa ajantasalla siitä, mitä alalla tapahtuu. Alumnit voivat käydä luennoimassa oppilaitoksessa. 

Alan ammattilaiset:
Ammattikenttään on hyvä pitää yhteyttä, että koulutus pysyy ajantasaisena ja kontaktit työelämään ovat tärkeitä myös opiskelijoiden harjoittelun kannalta. TKI-toiminta on oleellinen osa ammattikorkeakoulukenttää. Rahoituksen kannalta tärkeä tehdä yhtistyötä työelämän edustajien kanssa. Monet hankerahoittajat vaativat, että työelämän edustaja on mukana hankkeissa. 

Neuvottelukunnat:
Koulutusalojen neuvottelukunnat koostuvat alan ammattilaisista ja oppilaitoksen edustajista. Neuvottelukunnan jäseniä pidetään ajan tasalla siitä, mitä koulutuskentällä tapahtuu. Neuvottelukuntien sisällä käydään keskusteluja alan kehityksestä ja tulevaisuuden näkymistä. 

Opiskelijoiden edustajat:
Opettajan on hyvä olla tietoinen, mitä opiskelijayhteisöissä, kuten opiskelijajärjestöissä tapahtuu. Koulutusta kehitettäessä on oleellista kuulla, millaisia näkemyksiä opiskelijoilla on. 

Muut oppilaitokset:
Yhteiset projektit ja yhteiset koulutukset, kurssit ja muu toiminta. Koulutuksen rahoituksen vähenemisen myötä on hyvä kehittää myös yhteistyötä muiden alan kouluttajien kanssa. Voimien yhdistäminen on opettajien ja opiskelijoiden etu. Tähän voisi yhdistää myös kilta-toiminnan, jossa ammattilaiset ja alan opettajat pohtivat ja kehittävät alan tulevaisuutta. 

Monialainen yhteistyö:
Opettajan on osattava toimia myös muiden, kuin oman alan toimijoiden kanssa. Esimerkiksi kehittää projekteja ja hankkeita monialaisesti. 

Kansainvälinen yhteistyö:
Kv.toiminta on juurtunut ammattikorkeakoulukenttään, ja jokainen opettaja joutuu tekemään yhteistyötä vaihtokoulujen ja vaihto-opiskelijoiden kanssa. Erilaiset kv.viikot, ja niissä mukana oleminen on osa ammattikorkeakoulun opettajan työtä. Näihin kuuluvat erilaisten workshoppien järjestäminen ja niihin osallistuminen, sosiaaliset kontaktit ja yhteiset projektit. 

Opettajan rooli yhteiskunnallisena vaikuttajana

Itseäni kovasti kiinnostavasta aiheesta pienryhmä ”Ylävitoset” teki hyvän esityksen. Kokosin  tähän parhaat palat siitä siitä vähän omilla ajatuksilla höystettynä:

Opettaja mielipidevaikuttajana
Suomessa opettajan ammattia arvostetaan, joten opettaja pystyy myös ammattinsa kautta vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin
Opettajan pitää kuitenkin pystyä toimimaan niin, ettei tuhri ammattikuntansa mainetta. Opettajien ammattijärjestö OAJ on listannut opettajan eettiset periaatteet.

Opettajan ammatin avoimuus on lisääntynyt
        Opettajan työstä ja ammattitaidosta on tullut julkinen puheenaihe
        Opetustyö edellyttää opettajalta erilaisten yksilöiden, vanhempien ja yhteisöjen välistä kohtaamista
        opettajat käyttävät yhteiskunnallista valtaa nuorten yhteiskuntaan sosiaalistamiseksi
        Opettaja ei ole kuitenkaan yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisija
        Opettajat ovat enemmän yhteiskunnan heijastajia ja selittäjiä kuin luojia ja rakentajia
        Opettaja voi tulkita yhteiskunnallisia ilmiöitä omalla persoonallisella tavallaan mikä on myös vallankäyttöä

Opettajan vaikutus yksilöihin
        Opettajat vaikuttavat toiminnallaan oppilaiden asenteisiin ja ihanteisiin
        Opettajat tartuttavat innostusta tai pahimmassa tapauksessa sammuttavat sen
        Opettajan toimilla ja asenteilla on merkittävää vaikutusta ennen kaikkea yksittäisen oppilaan elämään
        Ammatillinen opettaja pystyy herättämään innostuksen ammattiin, mutta hän pystyy myös hävittämään kiinnostuksen kokonaan ja heikentämään oppilaan itsetuntoa.

Opettaja verkoston jäsenenä
        Aikaisemmin opettajan rooli nähtiin eräänlaisena yhteiskunnan perinteen välittäjänä (tietojen ja taitojen siirtäminen tulevalle sukupolvelle)
        Tieto on nykyään globalisoitunut mediatiedoksi (mediafiguritiivisuus), ja siten oppiminen on välineellistetty yhteisöllisestä oppimisesta yksilölliseen, mutta tämä on vaatinut samalla uusien vuorovaikutustaitojen syntyä
        Mediafiguratiivisessa kulttuurissa tieto ei siirry eri-ikäisiltä ihmisiltä toisille, vaan useammin median ja tietoverkkojen kautta
        Minkälainen toimija opettaja on tuossa verkostossa? Miten hänen asemansa, mahdollisuutensa ja roolinsa muuttuu siirryttäessä mediafiguratiiviseen yhteiskuntaan?  Miten hän voi vaikuttaa yhteiskunnallisesti näissä verkostoissa?

Ammatillinen opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana
        Opettajalla erittäin vahva rooli koulun toimintaa koskevissa päätöksissä
        Vaikuttaa oecd-maiden keskimääräistä enemmän opetuksen sisällöstä, oppikirjoista, kurinpidosta, arvioinnin linjasta
        Toiminnallaan vaikuttaa kansalaisten valmiuteen oppia uutta koko elämänsä ajan
        Opettaja on itsenäisesti toimiva pedagogiikan asiantuntija
        Opettaja on asennekasvattaja joka ohjaa oppilaita harrastuksiin sekä vaalii pehmeitä arvoja
        Asennevaikuttaminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti