Tässä kokonaisuudessa perehdyttiin pienryhmissä seuraaviin teemoihin:
- Minkälaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat tulevaisuuden ammattilaisina?
- Minkälaista asiantuntijuutta omalla koulutusalalla tarvitaan tulevaisuudessa?
- Mitä on ennakoiva ajattelu ja työtapa opettajan työssä?
- Millaista on opettajan työhön sisältyvä yhteistoiminta?
- Miten työelämän muutos näkyy oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja opetuksen järjestämisessä?
- Mitä uudistuva opettajuus edellyttää oman opettajana kehittymisen kannalta?
- Pienryhmän oma kysymys.
Oma ryhmän
kesken tutkittiin millaista on opettajan työhön sisältyvä yhteistoiminta. Kiteytän
tähän ammattikorkeakouluopettajan ulkoisia verkostoja:
Alumnit:
Opettaja pitää
yhteyttä valmistuviin opiskelijoihin. Heiltä saa viimekäden tietoa siitä mihin
ja minkälaisiin töihin valmistunut on päässyt. Jos on päässyt töihin. Alumnit
pitävät opettajaa ajantasalla siitä, mitä alalla tapahtuu. Alumnit voivat käydä
luennoimassa oppilaitoksessa.
Alan
ammattilaiset:
Ammattikenttään
on hyvä pitää yhteyttä, että koulutus pysyy ajantasaisena ja kontaktit
työelämään ovat tärkeitä myös opiskelijoiden harjoittelun kannalta.
TKI-toiminta on oleellinen osa ammattikorkeakoulukenttää. Rahoituksen kannalta
tärkeä tehdä yhtistyötä työelämän edustajien kanssa. Monet hankerahoittajat
vaativat, että työelämän edustaja on mukana hankkeissa.
Neuvottelukunnat:
Koulutusalojen
neuvottelukunnat koostuvat alan ammattilaisista ja oppilaitoksen edustajista.
Neuvottelukunnan jäseniä pidetään ajan tasalla siitä, mitä koulutuskentällä
tapahtuu. Neuvottelukuntien sisällä käydään keskusteluja alan kehityksestä ja
tulevaisuuden näkymistä.
Opiskelijoiden
edustajat:
Opettajan on
hyvä olla tietoinen, mitä opiskelijayhteisöissä, kuten opiskelijajärjestöissä
tapahtuu. Koulutusta kehitettäessä on oleellista kuulla, millaisia näkemyksiä
opiskelijoilla on.
Muut
oppilaitokset:
Yhteiset
projektit ja yhteiset koulutukset, kurssit ja muu toiminta. Koulutuksen
rahoituksen vähenemisen myötä on hyvä kehittää myös yhteistyötä muiden alan
kouluttajien kanssa. Voimien yhdistäminen on opettajien ja opiskelijoiden etu.
Tähän voisi yhdistää myös kilta-toiminnan, jossa ammattilaiset ja alan
opettajat pohtivat ja kehittävät alan tulevaisuutta.
Monialainen
yhteistyö:
Opettajan on
osattava toimia myös muiden, kuin oman alan toimijoiden kanssa. Esimerkiksi
kehittää projekteja ja hankkeita monialaisesti.
Kansainvälinen
yhteistyö:
Kv.toiminta on
juurtunut ammattikorkeakoulukenttään, ja jokainen opettaja joutuu tekemään
yhteistyötä vaihtokoulujen ja vaihto-opiskelijoiden kanssa. Erilaiset
kv.viikot, ja niissä mukana oleminen on osa ammattikorkeakoulun opettajan
työtä. Näihin kuuluvat erilaisten workshoppien järjestäminen ja niihin
osallistuminen, sosiaaliset kontaktit ja yhteiset projektit.
Opettajan rooli
yhteiskunnallisena vaikuttajana
Itseäni kovasti
kiinnostavasta aiheesta pienryhmä ”Ylävitoset” teki hyvän esityksen.
Kokosin tähän parhaat palat siitä siitä
vähän omilla ajatuksilla höystettynä:
Opettaja
mielipidevaikuttajana
Suomessa
opettajan ammattia arvostetaan, joten opettaja pystyy myös ammattinsa kautta
vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin
Opettajan pitää kuitenkin pystyä toimimaan niin, ettei
tuhri ammattikuntansa mainetta. Opettajien ammattijärjestö OAJ on listannut
opettajan eettiset periaatteet.
Opettajan
ammatin avoimuus on lisääntynyt
•
Opettajan työstä ja ammattitaidosta on tullut julkinen puheenaihe
•
Opetustyö edellyttää opettajalta erilaisten yksilöiden, vanhempien ja
yhteisöjen välistä kohtaamista
•
opettajat käyttävät yhteiskunnallista valtaa nuorten yhteiskuntaan
sosiaalistamiseksi
•
Opettaja ei ole kuitenkaan yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisija
•
Opettajat ovat enemmän yhteiskunnan heijastajia ja selittäjiä kuin luojia
ja rakentajia
•
Opettaja voi tulkita yhteiskunnallisia ilmiöitä omalla persoonallisella
tavallaan mikä on myös vallankäyttöä
Opettajan
vaikutus yksilöihin
•
Opettajat vaikuttavat toiminnallaan oppilaiden asenteisiin ja ihanteisiin
•
Opettajat tartuttavat innostusta tai pahimmassa tapauksessa sammuttavat sen
•
Opettajan toimilla ja asenteilla on merkittävää vaikutusta ennen kaikkea
yksittäisen oppilaan elämään
•
Ammatillinen opettaja pystyy herättämään innostuksen ammattiin, mutta hän
pystyy myös hävittämään kiinnostuksen kokonaan ja heikentämään oppilaan
itsetuntoa.
Opettaja
verkoston jäsenenä
•
Aikaisemmin opettajan rooli nähtiin eräänlaisena yhteiskunnan perinteen
välittäjänä (tietojen ja taitojen siirtäminen tulevalle sukupolvelle)
•
Tieto on nykyään globalisoitunut mediatiedoksi (mediafiguritiivisuus), ja
siten oppiminen on välineellistetty yhteisöllisestä oppimisesta yksilölliseen,
mutta tämä on vaatinut samalla uusien vuorovaikutustaitojen syntyä
•
Mediafiguratiivisessa kulttuurissa tieto ei siirry eri-ikäisiltä ihmisiltä
toisille, vaan useammin median ja tietoverkkojen kautta
•
Minkälainen toimija opettaja on tuossa verkostossa? Miten hänen asemansa,
mahdollisuutensa ja roolinsa muuttuu siirryttäessä mediafiguratiiviseen
yhteiskuntaan? Miten hän voi vaikuttaa
yhteiskunnallisesti näissä verkostoissa?
Ammatillinen
opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana
•
Opettajalla erittäin vahva rooli koulun toimintaa koskevissa päätöksissä
•
Vaikuttaa oecd-maiden keskimääräistä enemmän opetuksen sisällöstä,
oppikirjoista, kurinpidosta, arvioinnin linjasta
•
Toiminnallaan vaikuttaa kansalaisten valmiuteen oppia uutta koko elämänsä
ajan
•
Opettaja on itsenäisesti toimiva pedagogiikan asiantuntija
•
Opettaja on asennekasvattaja joka ohjaa oppilaita harrastuksiin sekä vaalii
pehmeitä arvoja
•
Asennevaikuttaminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti