tiistai 7. marraskuuta 2017

Koulutus ja kasvatus yhteiskunnallisena toimintana




Kasvatustieteen opintokokonaisuuden viimeisen kolmanneksen sisältönä tutustuimme kasvatustieteen klassikoihin. Mielenkiintoista huomata, kuinka kasvatustieteen teoriat ovat kehittynyt vuosisatojen kuluessa. Tässä aikajärjestyksessä tunnetuimpia kasvatustietelijöitä:



Johan Amos Comenius   28.3.1592 - 15.11.1670
Jean Jaques Rousseau 28.6.1712 - 2.7. 1778
Johan Heinrich Pestalozzi 12.1.1746 – 17.2.1827
Johan F. Herbart 4.5.1776 - 14.8.1841  

Friedrich Fröbel 21.4.1782 - 21.6.1852
Uno Cygnaeus 12.10.1810 - 2.1.1888

Georg Kerschensteiner 29.7.1854 - 15.1.1932
John Dewey 20.11.1859 – 1.6.1952
Mikael Soininen 3.11.1860 - 12.3.1924

Rudolf Steiner (Steiner- pegagogiikka) 25.2.1861 - 30.3.1925

Maria Montessori (Montessori- pedagogiikka) 1.8.1870 - 6.5.1952
A.S Neill (Summerhill- pedagogiikka) 17.10.1883 -  23.9.1973

Juho A. Hollo 17.1.1885 - 22.1.1967

Celestin Freinet (Freinet- pedagogiikka) 15.10.1896 - 8.10.1966




Learn by doing -teorian isä löytyy 1900-luvun alkupuolelta. Hän oli yhdysvaltalainen John Dewey, johon tutustuin itse syvemmin. Hänen teoriansa ovat hyvin relevantteja tänäkin päivänä.

John Dewey:




       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti