Kasvatustieteen opintokokonaisuuden viimeisen
kolmanneksen sisältönä tutustuimme kasvatustieteen klassikoihin.
Mielenkiintoista huomata, kuinka kasvatustieteen teoriat ovat kehittynyt
vuosisatojen kuluessa. Tässä aikajärjestyksessä tunnetuimpia
kasvatustietelijöitä:
Johan Amos Comenius 28.3.1592 - 15.11.1670
Jean Jaques Rousseau 28.6.1712
- 2.7. 1778Johan Heinrich Pestalozzi 12.1.1746 – 17.2.1827
Johan F. Herbart 4.5.1776 - 14.8.1841
Friedrich Fröbel 21.4.1782 - 21.6.1852
Uno Cygnaeus 12.10.1810 - 2.1.1888
Georg Kerschensteiner 29.7.1854 - 15.1.1932
John
Dewey 20.11.1859 –
1.6.1952Mikael Soininen 3.11.1860 - 12.3.1924
Rudolf Steiner (Steiner- pegagogiikka) 25.2.1861 - 30.3.1925
Maria Montessori (Montessori-
pedagogiikka) 1.8.1870 - 6.5.1952
A.S Neill (Summerhill- pedagogiikka) 17.10.1883 - 23.9.1973
Juho A. Hollo 17.1.1885 - 22.1.1967
Celestin Freinet (Freinet- pedagogiikka) 15.10.1896 - 8.10.1966
Learn by doing -teorian isä löytyy 1900-luvun alkupuolelta. Hän oli yhdysvaltalainen John
Dewey, johon tutustuin itse syvemmin. Hänen teoriansa ovat hyvin relevantteja
tänäkin päivänä.
John Dewey:








Ei kommentteja:
Lähetä kommentti