maanantai 8. toukokuuta 2017

Arvioinnista




Arviointi suuntaa oppimista

-        Opiskelijat asettavat tavoitteensa ja valitsevat opiskelustrategiansa arviointikäytännöistä tekemiensä tulkintojen pohjalta eivätkä kurssin/ koulutuksen tavoitteiden pohjalta (Lindblom-Ylänne& Nevgi, 2009)
-        Tiedon toistamiseen perustuvat arviointitavat ohjaavat pintasuuntautuneeseen oppimiseen
-        Oma ajattelu, ongelmanratkaisu ja soveltaminen -> syväsuuntautunut oppiminen

Seitsemän ohjetta opetuksen suunnitteluun:(Lindblom-Ylänne& Nevgi, 2009)

1.Selvitä, miten opiskelijasi opiskelevat
2.Selvitä itsellesi opiskelijoiden oppimistavoitteet ja esitä ne selkeästi opiskelijoille
3.Käytä opetusmenetelmiä, jotka sopivat parhaiten opiskeltavan aineksen opettamiseen ja edistävät oppimista
4.Käytä arviointikeinoja, joiden avulla autat opiskelijoita suuntaamaan oppimisensa osaamiseen ja ymmärtämiseen (vrt. tentistä ”selviytyminen”, kurssista ”läpipääsy”)

5. Tarkkaile ja arvioi omaa opetustasi-pyydä palautetta opiskelijoiltasi ja kollegoiltasi

6. Kehitä esiintymistaitojasi ja ilmaisusi selkeyttä

7. Pidä itsesi ajan tasalla oman tieteenalasi/ opetussisältöjesi kysymyksissä







Arviointi on arvon antamista kohteelle

Ulkoisesta, määrällisestä mittaamisesta kohti laadullisia ja monimenetelmäisiä tapoja, jossa arvioitavat itsekin ovat aktiivisia
Sidoksissa etiikkaan-milloin arviointi on hyvää, pahaa, oikein, väärin, kenen kannalta ja millaisin ehdoin?
Arviointi on sidoksissa valtaan ja vastuuseen

Arviointi ohjaa oppijan toimintaa

•Arviointikäytännöt suuntaavat voimakkaasti oppijan toimintaa

PINTASUUNTAUTUNUT - SYVÄSUUNTAUTUNUT

” Jos tavoitteena muuttaa opiskelijoiden oppimista, muuta arviointimenetelmiä.”
(Brown 1997, teoksessa Lindblom-Ylänne  ym. 2009)

•Arviointi vaikuttaa voimakkaasti tunteisiin, suorituksia ja tehtäviä on joskus vaikea erottaa henkilöstä ja persoonasta

KUKA ARVIOI OPPIMISTA?


•Opettaja?
•Itse ?
•Vertainen, kollega?
•Työelämän edustajat?
•Tekninen sovellus?
•Muu, mikä?


Arvioinnin kysymyksiä
 


Arvioinnin tehtäviä ammatillisessa koulutuksessa (oph)

•Arviointi ohjaa
•Arviointi motivoi
•Arviointi kannustaa
•Arviointi tukee myönteisen minäkuvan ja ammatti-identiteetin kasvua
•Tuottaa tietoa oppimisesta ja osaamisesta eri tahoille (mm. opiskelija, opettaja, työnantaja, jatko-opinnot)


Arvioinnin perinteiset tavat

Aloitus: •DIAGNOSTINEN (Toteava, kartoittava, selvittävä, suunnittelua tukeva)

Välivaihe: •FORMATIIVINEN (Oppimista ohjaava, motivoiva, säätelevä)

Päätös: •SUMMATIIVINEN (Kokoava, arvosteleva, yhteenvetävä)



Ammatillisissa tutkinnoissa oppimisen arviointi ja osaamisen arviointi tulee erottaa toisistaan (etenkin näyttötutkintojärjestelmä)

FORMATIIVINEN arviointi, kehittävä

–Prosessiluonteinen jatkuva arviointi, mitä ja miten on opittu ja kehitytty

•SUMMATIIVINEN arviointi, toteava

–Pääteosaamisen arviointi, arvioidaan osaamista kyseisellä hetkellä

Arvioijan hyveet:

Arvosidonnaisuutta ja ihmiskäsityksen vaikutusta on käytännössä mahdotonta eristää arvioinnista opetusalalla -> tiedostaminen ja näkeminen vahvuutena (KÄYTTÖTIETO)
•Hyvä arvioija kykenee vuorovaikutussuhteeseen ja itsensä/ itsekkyytensä ylittämiseen
•Arvioijalla voi olla monenlaisia rooleja -> vaikuttaa arviointiin

Eettisesti hyvä arviointi

•Reiluus ja oikeudenmukaisuus
•Validius ja reliaabelius
•Läpinäkyvyys
•Vaativuus ja kyky motivoida oppimista
•Kriteeriperustaisuus

ULKOINEN VS OSALLISTAVA ARVIOINTI?
ARVIOINTIKRITEEREISTÄ TIEDOTTAMINEN, AVAAMINEN JA KERTAAMINEN!

Osallistava arviointi

•Dialogisuus ja keskustelu herättävät oppijassa luottamusta
•Tukee nykyisiä oppimiskäsityksiä ja oppijan autonomisuutta ja arvioinnin etiikkaa
•Sitouttaa mahdollistaa monien erilaisten näkökulmien esiin nousemisen
•Ominaispiirteitä: Läheisyys, vastavuoroisuus, avoimuus, hienotunteisuus, yksityiskohtaisuus

Hyvä arvioiva palaute? (Atjonen)

•Hyvän opiskelijapalautteen elementit:
1.Selkeä kuvaus vaaditusta suoriutumisesta
2.Tieto opiskelijan senhetkisestä suoritustasosta
3.Vertailu, joka tähtää tiedon tuottamiseen näiden kahden välisestä erosta
4.Tämän tiedon käyttö eron kiinni kuromiseksi

(<-konkretia?)


Tenttimuodot


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti