Haastattelin Mediatuottamisen
lehtoria Carolina Pajulaa selvittääkseni kuinka Tamkin media-alan
opiskelijoiden henkilökohtaistaminen hoidetaan ja miten yksikössä toteutuu joustavat
opintopolut.
Miten opettaja ottaa huomioon
opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua oppimiseen ja opiskeluun?
Tutorohjaus. 1.
vuonna ollaan sekaryhmissä. Tutorope tapaa opiskelijan kerran kuussa, alussa jopa
useammin. Opintojen apuna ovat myös tutor-opiskelijat. Tutor-opettajalla on
vuosikello, josta löytyy mitä missäkin vaiheessa opiskelua käydään läpi. Yleensä opiskelijat ovat aktiivisia kertomaan
erityistarpeistaan. Korostetaan jokaisen open toimesta, että uskaltavat kertoa
asioistaan avoimesti. Myös ryhmä pyritään velvoittamaan kertomaan, jos
huomaavat, että jollain ei ole kaikki hyvin ja varsinkin projektiopinnoissa huomaa selvästi
jos jokin on vialla. Kehityskeskustelut käydään jokaisen vuoden alussa.
Tamkissa käytössä olevan tukisetelin avulla opiskelija voi hakea lisää
ohjausaikaa (=opettajalle lisäresursseja). Väljyys kurssivalinnoissa on hyvä ja
huono. Jotkut tarvitsevat ohjausta enemmän.
Minkälaista osaamista opintojen joustava
suunnittelu ja toteutus edellyttää opettajalta ja muilta työntekijöiltä?
Pitää tiedostaa
hyvin ops ja mitä Tamk, ja mitä Tampere3 tarjoaa. Kv. vaihdosta on hyvä olla
tietoinen, eli mitä se tarjoaa ja missä opintojen vaiheessa. Opastaa harjoittelupaikkojen
oikeaan valintaan, eli mihin kannattaa suunnata, että töitä alalta voi saada.
Yrittäjyysopinnot ja niiden tärkeys media-alalla.
Miten opettaja voi tukea oppimista ja
opiskelua?
Olla läsnä ja
avoin opiskelijoiden asioille. Ymmärtää, että opiskelija on ihminen, eli
kokonaisuus. Jos opiskelija ei nuku, syö tai on jokin suru, on ihan sama mitä
hänelle opetetaan. Ei hän opi.
Miten oppimisen erilaisuus näkyy
opiskelijan arjessa?
Opiskelijat ovat
käytännön tekijöitä, ja ne valitaan jo hakuvaiheessa. Opiskelu ei ole kovinkaan
teoreettista. Kirjoittaminen monelle vaikeaa.
Miten laaditaan opiskelijan yksilöllinen
opiskelusuunnitelma ja kuinka sitä päivitetään?
Käytetään Hops-pohjaa.
Yhdessä keskustellaan ja lasketaan pisteitä ja mietitään mitä missäkin
vaiheessa tehdään.
Miten hyödynnetään opiskelijan / tutkinnon
suorittajan aikaisemmin hankittua osaamista? Millaisilla menetelmillä se
kartoitetaan?
Näyttökokeet
teknisellä (kuvaus, ääni, edit) puolella. Raportit tehdyistä töistä, esim. projektit.
Miten oppilaitos tukee opiskelijoiden
kiinnittymistä opintoihin ja ehkäisee syrjäytymistä?
Käytetään aikaa
ryhmäytymiseen. Opiskelijatutorit tärkeässä asemassa. Omat keskusteluryhmät,
jossa opet ja opiskelijat yhdessä. Matala kynnys ottaa yhteyttä, hyvä ryhmähenki.
Hyvä opiskeluilmapiiri on tärkeä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti