Kesä
alkaa olla käsillä, ja on tullut hetki katsoa hieman taustapeiliin, ja tehdä
yhteenvetoa kevään opinnoista. Isoja teemoja on jälleen käsitelty, ja ehkä olen
myös ottanut pienen askeleen kohti opettajuutta.
Millaista opettajuus siis on
nyt, ja mitä se mahtaa tulevaisuudessa olla?
Opettajan
työ on murroksessa, se on selvää. Pienemmillä resursseilla pitäisi
tulevaisuudessa pärjätä, mutta silti vaatimukset kasvavat.
Henkilökohtaistaminen ja joustavat opintopolut luovat monenlaisia haasteita,
eikä niistä vähäisin ole resurssien vähäisyys ja opettajan jaksaminen. Opiskelijat
osaavat myös vaatia yksilöllistä ohjaamista. Tämä vie väistämättä opettajan
työn lähemmäs valmentajan roolia, eli ohjaavaa opettajuutta. On siis osattava
myös päästää irti vanhoista tavoista ja pedagogisista menetelmistä.
Vaakakupissa on toisaalta teoreettisen tiedon jakaminen, ja toisaalla
käytännönläheinen ja työelämälähtöinen oppiminen. Tasapainoilua tässä on jo
kauan ollut olemassa, mutta jos keskitytään vain juuri käsillä olevaan
käytännön tehtävästä suoriutumiseen, opimmeko ymmärtämään asiayhteyksiä ja taustoja?
Kuinka käy kehittämistyön?
Arviointi
tulee olemaan tulevaisuudessa myös aika erilaista. Kuinka yksilöllisen
opintopolun käyneitä opiskelijoita voi arvioida? Onko hyväksytty / hylätty –malli
oikea tie, ja jos on, mitä se kertoo työnantajille työntekijästä? Kuinka suurta
osaa näyttelee oppijan oma arviointi, ja entä jos se on ristiriidassa opettajan
arvioinnin kanssa? Vastuu tulee olemaan kova, eikä kovinkaan mielekäs.
Parhaimmillaan arvioinnin tehtävä on motivoida ja kannustaa, mutta missä menee
raja, jos kyseessä on vähän haastavampi oppija?
Kevätlukukausi
on ollut antoisa, ja erityisesti harjoittelut ovat olleet opettavaisia. Olen
saanut tehdä harjoitteluni omassa työympäristössäni, ja apua on ollut hyvin
saatavilla. Harjoittelun aikana olen oivaltanut, että koko homma onkin
ajateltava oppijan näkökulmasta, eikä opettamisen näkökulmasta. Miten oppija oppii?
Erilaisia pedagogisia
lähestymistapoja on paljon kertynyt reppuuni, ja toivottavasti pääsen niitä
myös tulevaisuudessa käyttämään. Olen huomannut, että toiminnalliset menetelmät
ja vuorovaikutus ovat oppimisen kannalta äärimmäisen tärkeitä seikkoja. Rauhallisuuteen
ja oikeaan tauottamiseen aion tulevaisuudessa keskittyä. Yritän antaa aikaa
oppimisprosessille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti