maanantai 8. toukokuuta 2017

Menetelmiä ohjaukseen ja henkilökohtaistamiseen



Ohjauksen menetelmiä ja henkilökohtaistaminen 

”Laki ammatillisesta koulutuksesta” 8.11 2016

•Kaikki ammatilliset tutkinnot ovat osaamisperusteisia
•Ammatilliseen koulutukseen voi hakeutua joustavasti ympäri vuoden, rinnalla valtakunnallinen yhteishaku
•Otetaan käyttöön yhtenäinen henkilökohtaistamisprosessi
– Suunnitellaan soveltuva koulutus/ tutkinto
– Tunnistetaan/ tunnustetaan aikaisempi osaaminen
– Suunnitellaan puuttuvan osaamisen hankkiminen ja osaamisen osoittaminen ja arviointi


-> OHJAUS

Ohjausprosessi (Vehviläinen 2015)

•Ohjattavan omat arvot ja tavoitteet pääsevät esille ja vaikuttamaan prosessiin
•Ohjattava suunnittelee toimintaansa ja prosessin etenemistä
•Ohjattava esittää näkemyksiään prosessin etenemisestä ja kulusta
•Ohjattavan oma työskentely edistää olennaisesti prosessia
•Ohjattavalle selviää, milloin häneltä vaaditaan omia välttämättömiä päätöksiä / valintoja
•Ohjattavan itseluottamus prosessista selviytymiseen kasvaa (tai ei ainakaan vähene) ja hän oppii hahmottamaan kokonaisprosessin


Koulutuksen kulttuurista oppimisen/ osaamisen kulttuuriin?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti