Ohjauksen
menetelmiä ja henkilökohtaistaminen
”Laki ammatillisesta koulutuksesta” 8.11 2016
•Kaikki
ammatilliset tutkinnot ovat osaamisperusteisia
•Ammatilliseen
koulutukseen voi hakeutua joustavasti ympäri vuoden, rinnalla valtakunnallinen
yhteishaku
•Otetaan käyttöön yhtenäinen henkilökohtaistamisprosessi
– Suunnitellaan
soveltuva koulutus/ tutkinto
– Tunnistetaan/
tunnustetaan aikaisempi osaaminen
– Suunnitellaan
puuttuvan osaamisen hankkiminen ja osaamisen osoittaminen ja arviointi
-> OHJAUS
Ohjausprosessi (Vehviläinen 2015)
•Ohjattavan omat arvot ja tavoitteet pääsevät esille ja
vaikuttamaan prosessiin
•Ohjattava suunnittelee toimintaansa ja prosessin etenemistä
•Ohjattava esittää näkemyksiään prosessin etenemisestä ja kulusta
•Ohjattavan oma työskentely edistää olennaisesti prosessia
•Ohjattavalle selviää, milloin häneltä vaaditaan omia
välttämättömiä päätöksiä / valintoja
•Ohjattavan itseluottamus prosessista
selviytymiseen kasvaa (tai ei ainakaan vähene) ja hän oppii hahmottamaan
kokonaisprosessin
Koulutuksen kulttuurista oppimisen/ osaamisen kulttuuriin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti