Tutustuimme erilaisiin pedagogisiin
lähestymistapoihin pienryhmissä:
-
SULAUTUVA OPPIMINEN-BLENDED LEARNING
-
KÄÄNTEINEN LUOKKAHUONE-FLIPPED CLASSROom
-
TUTKIVA OPPIMINEN..
ILMIÖ-OPPIMINEN
-
DRAAMAOPETUS…TOIMINNALLISET JA OSALLISTAVAT MENETELMÄT
-
ELÄMYS-JA SEIKKAILUPEDAGOGIIKKA
PBL
Draamapedagogiikka
Draama
opetusmenetelmänä kulkee leikin ja terapianvälimaastossa. Se voi olla kevyttä
tutustumisleikkiä, jonka avulla luodaan hyvää mieltä ja iloa luokkaan
ryhmäytymisen toteutumiseksi. Tällöin ei välttämättä edes käytetä nimitystä
draama vaan puhutaan erilaisista toiminnallisista oppimismenetelmistä.
Opetusmenetelmän
rajamailla liikutaan myös, kun draaman avulla on tarkoitus auttaa tai parantaa
draamaan osallistuvien henkilökohtaista suhdetta johonkin ongelmaan. Tällöin on
usein kyse psyko- tai sosiodraamasta, joka on terapeuttinen menetelmä, ei
opetusmenetelmä.
Draamaa on
käytetty erityisesti lasten kanssa ja draamaohjauksesta tai draa-
mapedagogiikasta
on kirjoitettu paljon erityisesti leikki- ja esikouluikäisten lasten kanssa
työskentelevien piirissä. Draamaa käytetään varhaiskasvatuksessa esimerkiksi
tunteiden tunnistamisessa ja hyväksymisessä, elämyksissä, joiden avulla
esimerkiksi erilaisuutta voidaan käsitellä. Draamaa voidaan soveltaa
nukketeatterissa, tanssissa, tarinoissa ja
leikissä
(esim. Helenius, 2000).
Draamaa on
helppo soveltaa myös ammatillisessa koulutuksessa. Monia käytännön työtehtäviä
voi tutkia draamamenetelmien avulla.
Opettajan
rooli draamassa:
- toimia
draaman mahdollistajana
-
on luoda uusia
oppimisen mahdollisuuksia
-
on olla opastaja,
kannustaja, kyseenalaistaja
-
esittää
ryhmälle kysymyksiä: miksi, mitä ja miten
-
rentouttaa
ryhmää
-
johdattaa
toimintaa eteenpäin ja myös haluttuun suuntaan, jos ryhmä keskittyy
epäolennaisuuksiin, eli pitää draama halutussa aiheessa
-
luoda uusia
fiktiivisiä oppimisympäristöjä yhdessä oppijoiden kanssa
-
luoda
oppijoille vapauden tutkia, luoda, katsoa, kokeilla
- Draaman käyttö vaatii
opettajalta mielikuvitusta, asialle omistautumista, rohkeutta, innokkuutta ja
ainakin prosessidraamassa koulutusta
è Opettajan on tärkeää muistaa, että hän toimii
opettajana, ei esimerkiksi terapeuttina. Opettajan on tehtävä selkeä ero
opetuksen ja terapian välille
Käyttökelpoista
esim.:
-
ihmisten
kohtaamisen harjoitteluun
-
empatia- ja
eläytymistaidot
-
Hops-keskusteluissa
visiointiin
-
omien
mielipiteiden ilmaisun opettelemiseen
-
yleisaineissa
(kielet, historia, äidinkieli, luonnontieteet…)
-
työelämätaitojen
opettamiseen
Aloita
pienestä, harjoittele vaikka muutama ryhmäytymisleikki ensin.
(Kankaanpää
& Peltola, 2014)
Oppija
-
pääsee
pohtimaan ihmisen käyttäytymismalleja
-
ratkaisemaan
ongelmia
-
oppii
käyttämään empatia ja eläytymiskykyä
-
käsittelemään
asioita käytännön kautta
-
parantaa
vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja
-
onnistumisen
mahdollisuuksia
-
ennakkoluulojen
hälventämistä
-
fyysinen (tekemällä)
oppiminen: asiat jäävät toisella tavalla mielen (jonkin laitteen toiminta,
asiakkaan kohtaaminen…historia, kielet, ympäristöasiat, ym)
-
roolin takaa
voi olla helpompi ilmaista mielipiteitään
Draaman
työtavat ja tekniikat ovat lähtöisin eri lähteistä: teatterista,
kirjallisuudesta, psykologiasta, terapiasta, taiteesta. Se on tekemistä,
asioiden käsittelyä, reflektointia ja arviointia.
Draama
on kurinalaista toimintaa ja hyvään suunnitteluun kannattaa ainakin
aloittelevan opettajan panostaa:
-
selkeät
ja yksinkertaiset ryhmälle suunnatut tavoitteet
-
selkeät
ja yksinkertaiset oppimistavoitteet
-
tarkoituksenmukainen
ja innostava sisältö
-
tarvittavat
välineet ja materiaalit
-
selkeä
impulssi draamatyöskentelyn aloittamiseen
-
valmiiksi
mietityt kysymykset, joilla toimintaa organisoidaan
Esimerkkejä
työskentelytavoista:
Lämmittely ja
ryhmäytyminen:
-
käyttökelpoinen
missä ja minkä tahansa ryhmän kanssa
-
leikkimistä
-
toisen
hyväksymistä
-
pelon
ja jännityksen karkoitusta
-
tutustumista
-
löytyy
paljon erilaisia malleja
Improvisaatio:
-
voi
olla lyhytkestoinen tutkielma
-
perustuu
oppijan omaan kokemusmaailmaan
-
luodaan
fiktiivisiä maailmoja opetettavan aiheen /teeman ympärille
-
lähtökohta
voi olla jokin valokuva, elokuva, teksti, biisi..
-
kaksoisroolit,
eli liikutaan fiktion ja tosielämän rajalla: Oppijat luovat itse roolinsa,
roolit toimivat niin kauan, kuin yhteisesti niihin uskotaan.
-
tutkitaan
teemaa eri roolien kautta, eli erilaisista näkökulmista
Prosessidraama:
-
kesto voi vaihdella paljon
-
tarvitaan
perusidea, eli ryhmää kiinnostava aihe, jonka tarkoituksena on aktivoida
yhteisen draamaprosessin kehittyminen
-
opettajalla
keskeinen rooli: voi olla mukana tarinassa, antaa ohjeita sivusta ja vain
pistäytyä tarinassa, yhdistää osallistujien kokemuksia rooleihin, kuunnella
herkästi ja olla ryhmää varten.
Tyypillisiä piirteitä ovat: -
-
keskeneräisyys
ja karheus: osanottajien yksittäisten tekojen ja tapahtumien merkitys on suuri
ja toiminnan suuntaa ohjaava
-
kokonaisuus
koostuu fragmenteista: ei etene loppuun yhtenäisenä kaarena, muodostuu
palasista, jotka ovat rinnakkain tai peräkkäin
-
toiminta
syntyy tässä ja nyt
-
osanottajien
vaikutus prosessin muotoutumiseen oleellista, opettajan tehtävä vain ohjailla
tapahtumien suuntaa
-
tyylilaji
on leikinomaisuus: todellisia ja vakaviakin asioita lähestytään
leikinomaisesti. Ollaan tosissaan leikissä tai leikitään tosissaan.
-
vaikutuksia
tai oppimista ei voi määritellä tarkasti etukäteen
Draamatarinan
pitää:
-
herättää
kiinnostus ja ylläpitää sitä
-
houkutella
osanottajat ottamaan riskejä, ja lähtemään mukaan toimintaan
-
rakentua
joukosta työtapoja, jotka pitävät yllä turvallisuutta ryhmässä
Draamaprosessissa
osanottajat eivät pyri esittämään oikeita ja todellisia ihmisiä, kuten
näyttelijät teatteriesityksessä, vaan tarinan henkilöt ovat rooleja, joilla on
erilaisia pyrkimyksiä ja joissa osanottajat tai opettaja pistäytyvät
esittämässä näitä pyrkimyksiä. Rooleissa he voivat toimia myös omana itsenään.
Draamatarinan
lopetus:
-
käydään
ryhmän kanssa tarina läpi ja kootaan yhteen prosessin herättämiä ajatuksia
-
analyysi
ja reflektointi
Prosessidraama
etsii mieluummin tärkeitä kysymyksiä kuin esittää uudelleen ja tunnettuja
totuuksia. Prosessidraama arvostaa epävarmuuden ja epätietoisuuden ilmauksia ja
kyseenalaistaa epävarman ja varman totuuden rajan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti