-
Sisältää yleensä kaikkia koulutusaloja koskevan yhteisen osan ja
tutkinnoittain eriytyvät osat
-
Sisältää koulutuksen järjestäjän tarjoamat opinnot
-
Huomioidaan valtakunnalliset taustasäädökset ja paikalliset
tarpeet
OPSin tehtävä:
-
Tiedottava
-
Markkinoiva
-
Yhteistä organisaatiokulttuuria luova
-
Työelämän tietolähde ja vaikuttamiskanava
-
Yhteistyön ja toiminnan väline organisaation sisällä ja sen
ulkopuolella
-
Oppilaitoksen yhteisöllinen oppimis-ja kehittymisprosessi
(laadinta ja seuranta/päivitys)
Hyvän opsin piirteitä:
-
Konkretisoi mm. oppilaitoksen toiminta-ajatuksen, visiot, arvot ja
oppimiskäsityksen
-
Konkretisoi opiskelu-, opetus-, ja arviointijärjestelyt
-
Luettava ja käytettävä, saatavilla
-
Ulkoasu
-
Selkeys ja ymmärrettävyys
-
Sisältää kuvauksen opintojen henkilökohtaistamisenprosessista ja
tukitoimista
-
Opsin käsitteestä:
-
Määritellään tutkintoon johtavan koulutuksen opintojaksot ja
opintokokonaisuudet tavoitteineen, laajuudetja sisällöt (kumuloituminen)
-
Pedagogiset ratkaisut, opetus-, ohjaus-ja arviointikuvaukset
-
Voidaan kuvata myös oppimisympäristön luomisen näkökulmasta
-
Ohjaa (välillisesti tai suoraan) oppijan ja opettajan roolituksia:
kuka ”omistaa” oppimisprosessin?
Opetuksen vai oppimisen suunnitelma?
-
Pelkistetyimmillään hallinnollinen luettelo erillisistä
oppiaineista, joka antaa perusteet opettajien työnjakoon ja lukujärjestysten
laadintaan (Lehrplan)
-
Modernimpi näkökulma on luoda työelämäperustainen ja eri
oppiaineita integroiva kokonaisuuksia hahmottava opetussuunnitelma
(Curriculum)-> oppiminen kokonaisvaltainen prosessi
Opetussuunnitelma ammattikorkeakoulussa:
Tavoite: kirjoitettu, opetettu ja opittu
opetussuunnitelma yhtyvät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti