maanantai 8. toukokuuta 2017

Opetussuunnitelma




Opetussuunnitelma on koulutuksen järjestäjän laatima ja hyväksymä julkinen asiakirja, joka:
 
-        Sisältää yleensä kaikkia koulutusaloja koskevan yhteisen osan ja tutkinnoittain eriytyvät osat
-        Sisältää koulutuksen järjestäjän tarjoamat opinnot
-        Huomioidaan valtakunnalliset taustasäädökset ja paikalliset tarpeet


OPSin tehtävä:

-        Tiedottava
-        Markkinoiva
-        Yhteistä organisaatiokulttuuria luova
-        Työelämän tietolähde ja vaikuttamiskanava
-        Yhteistyön ja toiminnan väline organisaation sisällä ja sen ulkopuolella
-        Oppilaitoksen yhteisöllinen oppimis-ja kehittymisprosessi (laadinta ja seuranta/päivitys)

Hyvän opsin piirteitä:

-        Konkretisoi mm. oppilaitoksen toiminta-ajatuksen, visiot, arvot ja oppimiskäsityksen
-        Konkretisoi opiskelu-, opetus-, ja arviointijärjestelyt
-        Luettava ja käytettävä, saatavilla
-        Ulkoasu
-        Selkeys ja ymmärrettävyys
-        Sisältää kuvauksen opintojen henkilökohtaistamisenprosessista ja tukitoimista
-         
Opsin käsitteestä:

-        Määritellään tutkintoon johtavan koulutuksen opintojaksot ja opintokokonaisuudet tavoitteineen, laajuudetja sisällöt (kumuloituminen)
-        Pedagogiset ratkaisut, opetus-, ohjaus-ja arviointikuvaukset
-        Voidaan kuvata myös oppimisympäristön luomisen näkökulmasta
-        Ohjaa (välillisesti tai suoraan) oppijan ja opettajan roolituksia: kuka ”omistaa” oppimisprosessin?

Opetuksen vai oppimisen suunnitelma?

-        Pelkistetyimmillään hallinnollinen luettelo erillisistä oppiaineista, joka antaa perusteet opettajien työnjakoon ja lukujärjestysten laadintaan (Lehrplan)
-        Modernimpi näkökulma on luoda työelämäperustainen ja eri oppiaineita integroiva kokonaisuuksia hahmottava opetussuunnitelma (Curriculum)-> oppiminen kokonaisvaltainen prosessi

Opetussuunnitelma ammattikorkeakoulussa:

 
Tavoite: kirjoitettu, opetettu ja opittu opetussuunnitelma yhtyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti