Opetuksen suunnitteluun tueksi
-
Opetussuunnitelma
-
Oppimistavoitteet
-
Opetussisällöt
-
Opetusmenetelmät
-
Arviointikriteerit
ja -menetelmät
Näissä
huomioitava linjakkuus, eli kaikki osatekijät ovat samansuuntaisia, tukevat toisiaan ja ohjaavat kohti syväsuuntautunutta
oppimista
MITEN
HUOMIOIN OPPIJAN JO SUUNNITTELUVAIHEESSA? (Toiveet, tarpeet, lähtötaso,
oppimistyylit jne…)
Opetuksen suunnittelun vaiheet
-
Koulutustarpeen
arviointi
-
Oppija-analyysi
-
Opetustavoitteiden
asettaminen
-
Opetussisältöjen
valinta
-
Työtavat
ja opetusmenetelmät
-
Oppimisen
ja opetuksen arviointi
Opetussisällön valintaa tehdessä on hyvä tehdä
ydinainesanalyysi, eli selvittää, missä ryhmä menee.
-
YDINAINES –keskeiset tiedot ja taidot, joiden
hallitseminen välttämätöntä
-
TÄYDENTÄVÄTIETÄMYS –Ydinaineksen yksityiskohtia ja
laajennuksia, voivat olla tarpeellisia mutta harkittava suhteessa resursseihin
(esim. tuntimäärä)
-
ERITYISTIETÄMYS –Edelleen täydentäviä yksityiskohtia, ei välttämättä
käyttöarvoa perustasolla, erikoistumistason osaamista
Open työpanos
suurin ydinainesalueella, ja oppijan panos vahvistuu erityistietämystä
lähestyttäessä.
Opetusmenetelmien valinta
-
Didaktinen
suunnittelu (miten opitaan?)
-
Linjakkuus
-> menetelmät ovat linjassa mm. oppimisen tavoitteiden, sisällön ja
resurssien kanssa
-
KUVAILEVA
tieto tavoitteena –Luennot, lukupiirit, opintopiirit jne
- SOVELTAVA
tieto-Ryhmäpohdinnat, projektityöt, käytännön caset, PBL jne
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti