maanantai 8. toukokuuta 2017

Opetuksen suunnittelu



Opetuksen suunnitteluun tueksi

-        Opetussuunnitelma
-        Oppimistavoitteet
-        Opetussisällöt
-        Opetusmenetelmät
-        Arviointikriteerit ja -menetelmät

Näissä huomioitava linjakkuus, eli kaikki osatekijät ovat samansuuntaisia, tukevat toisiaan ja ohjaavat kohti syväsuuntautunutta oppimista

MITEN HUOMIOIN OPPIJAN JO SUUNNITTELUVAIHEESSA? (Toiveet, tarpeet, lähtötaso, oppimistyylit jne…)

Opetuksen suunnittelun vaiheet

-        Koulutustarpeen arviointi
-        Oppija-analyysi
-        Opetustavoitteiden asettaminen
-        Opetussisältöjen valinta
-        Työtavat ja opetusmenetelmät
-        Oppimisen ja opetuksen arviointi



Opetussisällön valintaa tehdessä on hyvä tehdä ydinainesanalyysi, eli selvittää, missä ryhmä menee.
-        YDINAINES –keskeiset tiedot ja taidot, joiden hallitseminen välttämätöntä
-        TÄYDENTÄVÄTIETÄMYS  –Ydinaineksen yksityiskohtia ja laajennuksia, voivat olla tarpeellisia mutta harkittava suhteessa resursseihin (esim. tuntimäärä)
-        ERITYISTIETÄMYS –Edelleen täydentäviä yksityiskohtia, ei välttämättä käyttöarvoa perustasolla, erikoistumistason osaamista

Open työpanos suurin ydinainesalueella, ja oppijan panos vahvistuu erityistietämystä lähestyttäessä.

Opetusmenetelmien valinta

-        Didaktinen suunnittelu (miten opitaan?)
-        Linjakkuus -> menetelmät ovat linjassa mm. oppimisen tavoitteiden, sisällön ja resurssien kanssa
-        KUVAILEVA tieto tavoitteena –Luennot, lukupiirit, opintopiirit jne
-     SOVELTAVA tieto-Ryhmäpohdinnat, projektityöt, käytännön caset, PBL jne

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti