Opetusharjoittelusta on siis nyt melkein kaikki tehty.
Peilaan itseäni ja suhdettani opettajuuteen nyt ja tilanteeseeni vuoden
vaiheessa. Olen alkanut rentoutumaan luokan edessä, se on selvä. Myös
käsitykseni substanssiosaamisestani on huikeasti noussut. Oivallan nyt, että
osaan ja tiedän asioista paljon. Ainakin paljon enemmän, kuin tajusinkaan vielä
vuosi sitten. Hieno palaute opiskelijoilta on myös vahvistanut ja tuntunut
hyvältä.
Opetus- ja
ohjaamisosaamiseni on siis nousukiidossa juuri nyt. Suunnittelu alkaa jo
sujua, kun on vähän kokemusta siitä, miten aika kannattaa käyttää hyödyksi.
Liika tiedon kaataminen kääntyy itseään vastaan, liika löysäily ei vie
mihinkään. Innostaminen on mielestäni oikea polku. Kun opiskelija saadaan edes
vähän innostumaan aiheesta, hänet on helpompi myös saada ottamaan asioista
selvää.
Arviointiosaaminen on
minulla vielä lapsen kengissä. Selviän kyllä, kun voin arvioida käytännön
tekemistä ja opiskelijan kehittymistä. Numeerista arviointia en ole vielä
tehnyt, mutta sitä pääsen tekemään tämän kevään aikana. Opetussuunnitelma tulee
olemaan ohjenuora, jonka avulla arvioinnistakin selvitään. Olen luottavainen.
Käytännön työ varmasti opettaa tässäkin asiassa. Arviointiosaaminen on myös
sitä, että oppii arvioimaan ryhmän tasoa, eli sitä missä ryhmän kanssa mennään.
Tämä on hyvä pitää mielessä aina uuden ryhmän kanssa. Yleensä kysymällä selviää
nekin asiat.
Hyvinvointiosaaminen on
omasta mielestäni hyvä. Olen kauan ollut työssä oppilaitoksessa, ja ajanut
työturvallisuuteen ja viihtyvyyteen liittyviä asioita eteenpäin, sekä puuttunut
epäkohtiin aina niiden tultua ilmi. Opiskelijalähtöinen ajattelu on erityisesti
nykyisessä työympäristössäni noussut esille. Riittämättömät ja ahtaat tilat
aiheuttavat pahoinvointia.
Kumppanuusosaaminen
on ollut hyvällä tasolla, ja nyt opettajaidentiteetin kasvun aikana se paranee.
Työyhteisö on pysynyt kauan samana, ja oma roolini on ollut omalla tavallaan
vahva. Nyt roolini on jälleen vähän eri, ja vaikka hienovaraisista asioita
puhutaankin, niin aistin, että minua kuunnellaan ja mielipiteisiini
suhtaudutaan vakavammin, kuin ennen. Keskustelua on toki aina käyty, mutta se
on nyt jollain tasolla tasa-arvoisempaa.
Kulttuuriosaamiseni on
huikeasti kasvanut. Kuuntelen paremmin ja pohdin opiskelijoiden taustoja ihan
toisella tasolla kuin ennen. Pohdiskelen paljon, mistä asenteet ja
suhtautuminen opiskeluun kumpuaa. Ulkomailta tulleiden opiskelijoiden kanssa en
ole kovinkaan paljoa tekemisessä, vaikka heitä työympäristössäni paljon onkin.
Päivittäiset kohtaamiset ovat lyhyitä, ja ne yleensä liittyvät
opiskelutodistuksiin tai muihin opiskeluun liittyviin papereiden leimaamisiin.
Kaivoin esille opettajani Jiri Vilppolan syksyllä piirtämän
Ammattiopettajan (itse)arviointitaulukon, ja tutkailin missä tällä hetkellä
liikun, ja arvioni on, että pedagogisella puolella nenä saattaa jo olla vähän
pystymetsän ulkopuolella, ja substanssiosaaminen kolkuttelee kohta
besserwisserin ovia joillain alueilla.
Mieli on hyvä, olen kehityskelpoinen ja tyytyväinen itseeni ja saavutuksiini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti